تداخل غذا و دارو
انجمن تفریحی و تخصصی هیمورا هیچ شعبه دیگری ندارد!!!
تاريخ : شنبه 8 بهمن 1390
نويسنده : وحید اسکای

think

 

انسان در طول دوران حیات ، برای بقا و سلامت خود نیازمند وجود عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها برخورداری از تغذیه مناسب و رساندن همه مواد مغذی لازم به بدن است .

بعضی از این مواد مغذی به میزان کاملا مناسب ، از طریق مصرف وعده های اصلی و میان وعده های معمول و متنوع روزانه ، به بدن ما می رسند ؛ ولی در این میان در مورد برخی از مواد مغذی به علت تغذیه نامناسب یا افزایش نیاز در برخی شرایط و دوران های زندگی ، مانند بیماری ها ، بارداری ، شیردهی ، بلوغ و ... نیاز با مصرف معمول غذاها برآورده نمی شود ؛ لذا نیاز به مصرف یکسری مواد کمکی در کنار غذا ایجاد می شود .

صرف نظر از منبع تامین این مواد مغذی برای بدن ، باید به قوانینی که بین آنها در مورد نحوه دفع و جذبشان وجود دارد توجه کنیم تا با آگاهی از این قوانین ، از شرایط بهینه دریافت و جذب آنها بهره ببریم ؛ یکی از مهمترین این قوانین ، تداخلی است که در جذب بعضی مواد معدنی با عنوان کاتیون های دو ظرفیتی برقرار است .

انواعی از این کاتیون ها عبارتند از کلسیم ،آهن ، روی و منیزیم و... . بنا به این قانون اگر مقدار زیادی از هر کدام از این کاتیون ها چه از طریق مواد غذائی و چه از طریق مکمل ، همزمان وارد بدن شوند ، نه خودشان به حالت بهینه و مناسب جذب می شوند و نه اجازه جذب کامل کاتیون دیگر را می دهند .

 

قانون اول این است که در واقع این کاتیون ها در دوز بالای مصرف ، برای جذب با هم رقابت می کنند . بنابراین نباید به عنوان مثال مکمل کلسیم و آهن یا هر مکمل دیگری حاوی سایر کاتیون های دوظرفیتی را با هم یا به فاصله کوتاهی از هم مصرف کنید !

 

قانون دوم در این زمینه این است که هر کدام از این مکمل ها برای جذب مطلوب خود نیازمند شرایط خاصی هستند .

 

با توجه به اینکه مصرف بعضی مکمل ها در بین اقشار مختلف جامعه بیشتر است ، در اینجا به ذکر شرایط مطلوب لازم برای بیشترین مقدار جذب مکمل های کلسیم ، آهن و اسیدهای چرب ضروری اشاره ای خواهیم داشت.

 

راههای افزایش جذب کلسیم

راههای افزایش جذب آهن

راههای افزایش جذب اسیدهای چرب ضروری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: تغذیه، ،
آخرين مطالب