تعرض و تجاوز جنسى در جهان از حد بحران نیز گذشته است ( گزارشی از وضعیت تجاوز جنسی در کشورهای جهان)
انجمن تفریحی و تخصصی هیمورا هیچ شعبه دیگری ندارد!!!
تاريخ : جمعه 14 بهمن 1390
نويسنده : وحید اسکای

تعرض و تجاوز جنسى در جهان از حد بحران نیز گذشته است
تجاوز برای زنان سرتاسر جهان به کابوس وحشتناکی بدل شده است و اغلب آنان ناگزیرند حتی این راز و کابوس  را تا لحظه مرگ پنهان نگه دارند.

مقدمه:
به توجه به آمار دولتی در کانادا، انگلستان یا زلاندنو، از هر ۴تا ۵ زن، حداقل یک‌نفر در طول زندگی خود، آسیب تجاوز را تجربه کرده است اینچنین آمارهایی می گوید: ۵۹% از زنان ژاپنی توسط شرکایشان مورد تعرض قرار گرفته‌اند،‌ اما تحقیقات غیر دولتی و آمار غیر رسمی  حاکی از آن است که ارقام ثبت‌شده توسط دولت‌ها، حدود ۵۰% از موارد تجاوز را شامل می شود.

سالانه حدود ۵/۱ میلیون زن در ایالات متحده از سوی شریک جنسی خود مورد تعرض و خشونت قرار می‌گیرند و “پلیس نه‌تنها در حل این جریان یاری نمی‌کند که گاه خود در قالب یک همدست و شریک جرم ظاهر می‌شود.یکی از مشکلات اصلی تجاوز در اکثر جوامع این است که آمارها هرگز واقعی نیست. زنان مورد تجاوز قرار گرفته معمولاً به دلایل شرایط خاص هر جامعه، از اطلاع‌رسانی به پلیس خودداری می‌کنند؛ هر‌چند که امروزه دولت‌ها به بسیاری از زنان بزه‌دیده یاری می‌رسانند اما هنوز در بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی ، آمارهای تجاوز به‌ندرت گزارش می‌شود.
ترس از به‌خطر افتادن آبرو، تزلزل موقعیت اجتماعی و خانوادگی، هراس از انگشت‌نما شدن، مراحل توهین‌آمیز بازجویی، وحشت از کشته‌‌شدن یا ضرب‌و‌شتم توسط افراد ذکور خانواده از جمله دلایلی است که معمولاً زنان را از ارایه‌ی هر‌گونه گزارشی باز می‌دارد
بنابر آمارى که سازمان بهداشت جهانى (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسى از کودکان در کنار کار اجبارى و خشونت فیزیکى علیه کودکان‏افزایش چشمگیرى داشته و به یکى از اصلى‏ترین نگرانى‏هاى سلامت جهانى تبدیل شده است.
وضعیت تجاوز جنسی در انگلیس:
تازه ترین آمار منتشره از سوی وزارت کشور انگلیس نشان می دهد که روزانه بیش از ۳۰ زن در این کشور مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند.
بر اساس این گزارش در یک سال میلادی ۱۱ هزار و ۴۴۱ مورد تجاوز جنسی به زنان در این کشور ثبت شده است که نسبت به سال پیش بیش از ۳۰ درصد افزایش نشان می دهد.
میزان تجاوز جنسی به زنان در سال ۲۰۰۱ در انگلیس هشت هزار ۹۹۰ مورد بود. این گزارش همچنین نشان می دهد که میزان خشونت در سال گذشته میلادی ۲۷ درصد افزایش یافته و بیشتر این خشونت ها متوجه افراد خارجی بوده است.

تجاوز دسته جمعی ۵ پسر دانش آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله به یک دختر ۱۱ ساله انگلیسی در محیط مدرسه این کشور را در بهت و حیرت فرو برد.
خبر منتشر شده مبنی بر تجاوز دسته جمعی ۵ پسر دانش آموز ۱۳ تا ۱۵ ساله به یک دختر ۱۱ ساله انگلیسی در محیط مدرسه این کشور را در بهت و حیرت فرو برد.
این دانش آموزان نوجوان حین تجاوز مبادرت به فیلم برداری از صحنه  و سپس انتشار صحنه های تجاوز گروهی در سایت یوتیوب نمودند.
این فاجعه در منطقه کرویدون و در مدرسه سلسدون روی داد و پلیس با انتشار فیلم این تجاوز گروهی به دختر ۱۱ ساله در یوتیوب وارد عمل شد.
در این فیلم دو دقیقه و ۲۶ ثانیه ای دختر در محل باغچه مدرسه از سوی دانش آموزان مورد تجاوز واقع می گردد. این نوجوانان همچنین با کلمات رکیک جنسی دختر ۱۱ ساله را مورد خشونت قرار می دهند  و دختر دانش آموز در میان اشک و گریه تسلیم خواسته های آنان می شود. سخنگوی گروه تحقیق اعلام کرده است که پنج دانش آموز مورد نظر بازداشت شده اند و نام دختر دانش آموز نیز مخفی خواهد ماند.
کارشناسان دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به صحنه های جنسی موجود در اینترنت و شبکه های تلویزیونی را علت اصلی این خشونت جنسی عنوان می کنند .
یک مقام پلیس اسکاتلندیارد ضمن قید اینکه این کودکان در این سنین چگونه چنین وحشیگریهایی را انجام می دهند تعجب خود را از این واقعه اعلام کرد و اضافه نمود .مسئولان اعلام کرده اند این فیلم از یوتیوب حذف شده است.
وضعیت تجاوز جنسی در آفریقاى جنوبى :
کشور آفریقاى جنوبى در میان کشورهایى که نرخ بسیار بالاى سوءاستفاده جنسى از کودکان در آن‏ها ثبت شده در رده‏هاى بالا قرار دارد و این‏موضوع به یکى از اصلى‏ترین بحران‏هاى این کشور تبدیل شده است. بنابر تحقیقى که سازمان بهداشت جهانى انجام داده سالانه حدود ۲۰هزار گزارش سوءاستفاده جنسى به پلیس آفریقاى جنوبى مخابره مى‏شود که یک پنجم آن مربوط به کودکان زیر ۱۸ سال است. این آمار طى۱۰ سال گذشته افزایش چشمگیرى داشته و البته جداى از این آمار، تعداد بسیار زیادى سوءاستفاده جنسى از کودکان در این کشور صورت‏مى‏گیرد که هیچ گزارش و اطلاعاتى از آن به پلیس این کشور ارائه نمى‏شود.
شبکه تلویزیونى BBC آمار نگران‏کننده‏ترى از این بحران ارائه مى‏دهد، سوءاستفاده جنسى از کودکان طى دهه گذشته ۴۰۰ درصد افزایش‏داشته است. براساس تحقیقى که صورت گرفته، دخترى که در آفریقاى جنوبى به دنیا مى‏آید بیشتر از آن‏که احتمال به مدرسه رفتنش وجودداشته باشد احتمال دارد که مورد سوءاستفاده جنسى قرار گیرد. معمولاً این کودکان هم از طبقه فقیر جامعه هستند.
در سال ۱۹۹۴ سالانه بیش از ۱۸ هزار سوءاستفاده جنسى از کودکان به پلیس آفریقاى جنوبى گزارش مى‏شد که این آمار در سال ۲۰۰۵ به ۳۰هزار مورد افزایش یافته است.
گزارش دیگرى هم نشان مى‏دهد که سالانه ۶۰ هزار مورد تجاوز جنسى در این کشور آفریقایى صورت مى‏گیرد که ۴۰ درصد آن افراد زیر ۱۸سال هستند.
از سوى دیگر دانشگاه آفریقاى جنوبى هم اعلام کرده که سالانه یک میلیون زن و کودک در این کشور مورد تجاوز قرار مى‏گیرند.
سال گذشته نوزادى نه ماهه مورد تعرض شش مرد قرار گرفت که سن‏شان بین ۲۴ تا ۶۶ سال بود. مادر این نوزاد پس از تولدش او را در خیابان‏رها کرده بود.
دختر چهار ساله‏اى پس از آن‏که توسط پدرش مورد تعرض قرار گرفت، جان داد.
نوزادى ۱۴ ماهه پس از آن‏که توسط دو عموى خود مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفت، جان داد.
نوزادى هشت ماهه توسط چهار مرد مورد تعرض قرار گرفت که یکى از آن‏ها بعدها در دادگاه به حبس ابد محکوم شد.
این تنها چهار نمونه از سوءاستفاده‏هاى جنسى وحشتناکى است که روزانه نسبت به کودکان آفریقاى جنوبى صورت مى‏گیرد.
این آمار زمانى بیشتر نگران‏کننده مى‏شود که توجه داشته باشیم ۷۰ درصد بزرگسالان و ۸۰ درصد کودکان مبتلا به ویروس HIV دنیا درآفریقاى جنوبى زندگى مى‏کنند.
یکى از عواملى که باعث افزایش سوءاستفاده جنسى از کودکان در آفریقاى جنوبى شده این دیدگاه است که تجاوز به کودکان باعث جلوگیرى ازایدز یا درمان آن خواهد شد. این دیدگاه نه تنها در آفریقاى جنوبى بلکه در دیگر کشورهاى آفریقایى از جمله لیبریا هم وجود دارد. این کشور هم‏یکى از بالاترین آمارهاى سوءاستفاده جنسى را در میان کشورهاى جهان دارا است. همین چند هفته پیش بود که در لیبریا کشیشى ۶۴ ساله‏پسرى هشت ساله را مورد آزار جنسى قرار داده بود. این اتفاق رسوایى بزرگى در کلیساى این کشور برپا کرد.
وضعیت تجاوز جنسی در بلژیک:
دادگستری بلژیک روزانه بطور میانگین ۲۰ شکایت در مورد تجاوز یا خشونت جنسی بر علیه زنان دریافت میکند. در این میان ۴۵ درصد از شکایتها به گونه ای نیمه کاره رها شده، پرونده بسته شده و موضوع پیگیری نمیشود.
بر اساس آمار بین سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴ پلیس و دادگستری بلژیک ۳۵ هزار و ۴۴۳ شکایت در زمینه ی تجاوز جنسی از زنان دریافت کرده اند. این رقم از سال ۲۰۰۰ با ۶۶۴۲ مورد به ۷۶۶۷ مورد در سال ۲۰۰۴ رسیده که ۱۵ درصد افزایش داشته است.
در این میان ۱۵ هزار و ۳۶۷ مورد تجاوز جنسی و ۱۴ هزار و ۴۱۸ مورد بی ادبی و توهین جنسی در اداره یی پلیس ثبت شده است. بیشترین موارد شکایتها در شهرهای بزرگ بلژیک مانند بروکسل، لیژ (Liège) و آنتورپن صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش دادگستری بلژیک تائید میکند که ۴۵.۹ درصد از شکایتها به گونه ای ناتمام مانده اند ولی وزیر دادگستری در پاسخ به یکی از احزاب مخالف دولت ناکام ماند.
خانم Annelies Storms از حزب Spirit از وزیر دادگستری خواسته بود که روشن کند چرا ۹۰ درصد از شکایتها در مورد تجاوز جنسی به نوجوانان پرونده ها بدون نتیجه رها شده اند؟
وزیر دادگستری در پاسخ گفت که نمیتواند به این پرسش پاسخ دهد زیرا کامپیوترهای وزارتخانه ی او جرایم مربوط به کودکان (زیر سن قانونی) را ثبت نمیکند.
هرچند آمار تجاوز جنسی به کودکان و کودک آزاری (paedophilia) تنها ۵ درصد از جرایم جنسی را شامل میشود ولی کارشناسان اجتماعی میگویند که این آمار مانند قله ای از کوه یخ هستند که از آب سر برآورده است و قسمت بسیار زیادی از این جرایم آشکار نمیشوند.
از دیگر سو پژوهشها نشان داده اند که ترس از “خشونت در روابط جنسی” بین زنان بلژیکی بالاترین درصد بین ترسها را دارد. بر اساس پژوهش های بنیاد پادشاه فقید بودووان (King Boudewijn Foundation) در ۳۴ منطقه ی گوناگون در بلژیک در زمینه ی امنیت زنان، این نتایج بدست آمده است.
به گفته ی اقای Alex Reyn دبیر این بنیاد، ترس از خشونت جنسی در بین زنان بلژیکی فراوان است و آنها در همه جا از آن گفتگو میکنند: در نشستهای خانوادگی و حتی با کودکان خود.
بر اساس پژوهشهای این فونداسیون، زنان بلژیکی عقیده دارند که تجاوز جنسی بدترین گونه ی جرمهاست و مجرمین در این کشور بطور مناسب محکوم نمیشوند.
وضعیت تجاوز جنسی در امریکا:
درحالیکه کارشناسان امور اجتماعی در جهان به معضل تجاوزات جنسی و خشونت علیه زنان و کودکان به عنوان مشکلی ریشه ای نگاه می‌کنند که بلای جان بسیاری از کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته شده است، آمار و ارقام گزارش شده در آمریکا، بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد.
این پدیده تنها شامل کشورهاى فقیر و آفریقایى نمى‏شود بلکه در آمریکا که ثروتمندترین کشور دنیا است هم آمار نگران کننده‏اى در این موردوجود دارد. تازه‌ترین گزارش آماری منتشره در امریکا در خصوص افزایش آمار تجاوزات جنسی نشان می‌دهد: سالانه یکهزار و ۵۰۰ کودک در آمریکا قربانی تجاوزات جنسی می‌شوند و این آماری است که از کتابخانه انجمن پزشکی این کشور منتشر شده است.‌
همچنین هر سال، بالغ بر ۱۴۰ هزار مورد جراحت علیه کودکان در جریان تجاوزات جنسی به ثبت می‌رسد و در کل، سالانه رقم ۷/۱ میلیون تجاوز جنسی در سراسر آمریکا گزارش می‌شود.
آمار نگران کننده دیگری حاکیست از هر ۴ زن در آمریکای شمالی، یک تن، در دوران کودکی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است.
انجمن پزشکی آمریکا نیز در گزارش آماری خود آورده است: سالانه بیش از ۲ میلیون مورد تجاوزات جنسی علیه کودکان و نیز غفلت و مسامحه در خصوص آنها صورت می‌گیرد؛ اما زمانی که پای آمار مربوط به مرگ و میر به میان می‌آید، ارقام نگران کننده‌تر می‌شوند؛ چراکه سالانه یکهزار و ۱۰۰ کودک آمریکایی دلیل شدت تجاوزات جنسی جان می‌سپرند و این رقم ۶/۱ مرگ در هر ۱۰۰ هزار مرگ را تشکیل می‌دهد.
گفتنی است طبق آمار، مردان آمریکایی نیز در این زمینه آسیب جدی دیده‌اند.
بر اساس مطالعات صورت گرفته، حدودا از هر ۷ مرد آمریکایی یک تن تا پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر وزارت دادگستری آمریکا از کاهش شدید آن دسته از موارد تجاوز جنسی که به پلیس گزارش می شود خبر داده است. آخرین مطالعات این وزارتخانه حاکی از آن است که هرچند ارتکاب جرم به طور کلی در آمریکا افزایش یافته است اما موارد تجاوز جنسی نسبت به اواخر دهه ۱۹۷۰ در حدود ۸۵ درصد افت کرده است، رقمی که برخی از ناظران به آن به دیده تردید می نگرند. گزارش وزارت دادگستری آمریکا تعداد قربانی های تجاوز جنسی را که زنان اکثریت قریب به اتفاق آنها را تشکیل می دهند، چهار نفر به ازای هر ده هزار نفر تخمین زده است. این در حالیست که تحقیقات مشابه وزارت دادگستری در سال ۱۹۷۹ این رقم را ۲۸ نفر اعلام کرده بود. مقامات این وزارتخانه می گویند رقم جدید نشان می دهد که موارد تجاوز جنسی گزارش شده در آمریکا نسبت به اواخر دهه ۱۹۷۰ حدود ۸۵ درصد کاهش یافته است. لین پاریش کارشناس حقوق زنان در گفتگویی با دفتر بی بی سی در واشنگتن با اشاره به دو تحول در سالهای اخیر ۸۵ درصد کاهش را درست می داند.
“آمریکا طی ۲۰ سال گذشته سیاست برخورد جدی با جرائم را در پیش گرفته است و تعداد بیشتری از مجرمین برای مدت طولانی تری زندانی شده اند. اشخاصی که دست به خشونت های جنسی می زنند معمولا مرتکب جرائم دیگری هم می شوند و این افراد برای مدت بیشتری در زندان می مانند. همچنین آگاهی نسل جدید بسیار بالاتر رفته است و رسانه های گروهی در مورد خشونت های جنسی بیشتر صحبت می کنند. مردم دیگر شخص قربانی را تحقیر و سرزنش نمی کنند.” با وجود تمام این تغییرات گفته می شود که هنوز تعداد قابل ملاحظه ای از قربانیان خشونت جنسی در آمریکا از مراجعه به پلیس خودداری می کنند. وزارت دادگستری آمریکا تعداد این افراد را ۶۱ درصد برآورد کرده است. مایکل کایزر کارشناس مرکز ملی قربانیان جرائم، سکوت ۶۱ درصد از قربانیان خشونت های جنسی را نگران کننده می خواند و نسبت به یافته های گزارش وزارت دادگستری آمریکا تردید دارد: “سن حدود ۳۰ درصد از اشخاصی که از آنها در تحقیقات این وزارتخانه شرکت کرده اند کمتر از ۱۹ سال است و با والدینشان زندگی می کنند و در نتیجه حتی اگر قربانی هم باشند بعید به نظر می رسد که آنرا اعلام کنند. همچنین یافته های وزارت دادگستری بر مبنای اطلاعات موجود در شهرهای بزرگ است و مناطق روستایی و مراکز کوچک دیگر را نادیده گرفته است.” آمار رسمی وزارت دادگستری شاید مورد تائید همه کارشناسان نباشد، ولی به گفته پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) از اواسط دهه ۱۹۸۰ موارد گزارش شده تجاوزات و خشونت های جنسی در این کشور حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است.
همچنین دانشگاه کلرادو چندى پیش آمارى از سوءاستفاده جنسى به‏خصوص در میان کودکان این کشور منتشر کرد.که وضعیت را از حد بحرانی بدتر نشان می دهد:
در هر دو دقیقه یک کودک در آمریکا مورد سوءاستفاده جنسى قرار مى‏گیرد.
یک زن از هر شش زن آمریکایى در کودکى مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفته است و یک مرد از هر ۳۳ مرد.
در سال ۲۰۰۵ بیش از ۲۰۰ هزار کودک و نوجوان در آمریکا مورد آزارجنسى قرار گرفتند که ۴۴ درصد آن‏ها نوجوانان بین سنین ۱۲ تا ۱۸ سال‏هستند.
در آمریکا تنها ۴۱ درصد موارد سوءاستفاده جنسى از کودکان به پلیس گزارش مى‏شود و ۵۹ درصد این تجاوز به پلیس گزارش نمى‏شود.
 
تنها در ایالت کلرادو سالانه بیش از ۵۰ کودک در اثر سوءاستفاده جنسى جان خود را از دست مى‏دهند که ۷۵ درصد آن‏ها را کودکان زیر ۴ سال‏تشکیل مى‏دهند.
 
سالانه حدود دو هزار کودک در ایالت کلرادو پس از سوءاستفاده جنسى به بخش مراقبت‏هاى ویژه مراکز درمانى منتقل مى‏شوند.
تجاوز جنسی به وسیله کشیش های کاتولیک آمریکا
چندی قبل اسقف کلیسای کاتولیک شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا افشا کرده است که ۳۸ تن از کشیش های حوزه تحت پوشش کلیسای وی به رفتار غیر اخلاقی و آزار جنسی کودکان متهم هستند.
مدتی قبل از آن نیز کلیسای شهر بوستون افشا کرده بود گروهی از کشیش های این کلیسا به سوء رفتار جنسی متهم شده اند و سپس کلیسای بوستون پذیرفت که غرامتی بالغ بر ۹۰ میلیون دلار به قربانیان سوء رفتار کشیش های خاطی بپردازند. دست کم ۵۰۰ تن علیه کلیسای بوستون به دادگاه شکایت و درخواست غرامت کرده بودند.
همچنین  «لورن هیل» خواننده زن سیاه پوست آمریکایی و یکی از مجریان برنامه موسیقی میلاد حضرت مسیح (ع) در واتیکان، سوءاستفاده جنسی از کودکان توسط برخی کشیشان کلیسای کاتولیک را به شدت مورد انتقاد قرار داد.
وی گفت: اقدام ها و عملکرد کشیشان و روحانیون در سوءاستفاده جنسی از کودکان، عملی شیطانی است.
هیل می افزاید: فساد جنسی روحانیون ضربه های روحی، روانی و فکری شدیدی را به قربانیان و خانواده های آنان وارد ساخته است.
همچنین ماجرای آزار جنسی تعدادی از زنان و دختران جوان توسط اسقف های کلیسای کاتولیک منطقه «اورنج کانتی» کالیفرنیا، این کلیسا به خاطر ۹۰ پرونده تجاوز جنسی به پرداخت ۱۰۰ میلیون دلار جریمه محکوم شد.
بنا به تصمیم دادگاه به هر یک از قربانبان مبلغی بین ۵۰ هزار تا ۴ میلیون دلار پرداخت شد. به گفته نماینده کلیسا، نیمی از این مبلغ از سوی جامعه اسقف ها و نیمی دیگر از سوی ۸ شریک بیمه کلیسا تامین می شود.
این غرامت سنگین ترین جریمه در تاریخ کلیسای کاتولیک آمریکا اعلام شده است. البته این غرامت به غیر از ۸۵ میلیون دلاری است که به ۵۵۲ تن از قربانیان تجاوزات جنسی تعلق گرفته بود. با این حساب این کلیسا تا کنون یک میلیارد دلار خسارت به اغفال شدگان و خانواده های آن ها پرداخته است. نمایندگان این کلیسا، همراه وکلا در حال بررسی پرونده های دیگری از وقوع آزار و اذیت جنسی از سوی اسقف ها هستند.
مواردی که اشاره شد، مربوط به حوزه مسایل مذهبی است. اما ماجرا به همینجا ختم نمی شود و به مسایل نظامی هم کشیده شده که خود بیانگر عمق فاجعه است. به ذکر دو نمونه توجه فرمایید.
بحران های مکرر انحراف جنسی و کودک آزاری از سوی برخی کشیشان کلیسای کشورهای مختلف به ویژه آمریکا در دو سال گذشته واتیکان را در تنگنایی سخت و معرض انتقادهای شدیدی قرار داده است.
 براساس یک سنت قدیمی و دستور واتیکان که بارها مورد تاکید مجدد  قرار گرفته است  کشیشان و خواهران مذهبی این کلیسا به تأسی از حضرت عیسی مسیح (ع) تا پایان عمر حق ازدواج ندارند تا تمامی عمر خود را وقف خدمت به کلیسا کنند.
تجاوز جنسی در ارتش آمریکا به سربازان زن
ارتش آمریکا به دنبال شکایت دهها زن نظامی درباره سوء استفاده جنسی و تجاوز توسط هم قطاران مرد خود در منطقه خلیج فارس و دیگر مناطق جهان، با وخیم ترین اتهامات سوء استفاده جنسی طی سالیان اخیر روبرو شد.
مقامهای نظامی آمریکا گفتند که: ۱۱۲ گزارش سوء استفاده جنسی در منطقه عملیاتی ستاد مرکزی آمریکا که کشور های عراق، کویت، افغانستان را شامل می شود، طی حدود ۱۸ ماه گذشته مطرح شده است.
نیروی زمینی آمریکا ۸۶ مورد، نیروی دریایی ۱۲ مورد، نیروی هوایی ۸ مورد و تفنگداران نیروی دریایی آمریکا شش مورد را در این زمینه گزارش داده اند.
مقامهای نظامی آمریکا گفتند که این اتهامات در دست تحقیق است و برخی از آنها تاکنون به اقدامات تنبیهی منجر شده و شمار اندکی از این اتهامها نیز بی اساس بوده است.
علاوه بر این شکایتها، حدود ۲۴ زن نظامی که در پایگاه آموزشی نیروی هوایی «شفرد» در تگزاس مشغول گذراندن دوره های آموزشی بودند، سوء استفاده های جنسی مشابهی در سال ۱۳۸۱ گزارش دادند.
دانشکده افسری نیروی هوایی کلرادو نیز مبادرت به افشای بیش از ۵۰ مورد سوء استفاده و تجاوز در دهه گذشته، نمود.
این اتهامها، گسترده ترین اتهام سوء استفاده جنسی از سال ۱۳۷۰، در پایگاه دریایی «گیل هوک» و رسوایی جنسی در یک تمرین نیروی دریایی آمریکا در حدود پنچ سال قبل به شمار می رود.
«دونالد رامسفلد» وزیر دفاع آمریکا ، دستور تحقیقی در سطح بالا را درباره سوء استفاده های جنسی در عراق و کویت صادر کرده است و نیروی زمینی و نیروی دریایی آمریکا نیز تحقیقات مشابهی را آغاز کرده اند.
سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه، ژنرالهای آمریکا را به دلیل آنچه که آن را ناتوانی ارتش برای حفاظت از نظامیان زن در برابر سوء اسفاده های جنسی، اهمال در فراهم آوردن مراقبتهای پزشکی و مشورت با قربانیان این حملات و عدم مجازات متجاوزان خواندند، شدیدا مورد سؤال قرار دادند.
برخی دادگاه های پاکستان زنان را با زنا و تجاوز مجازات می کنند 
موضع پاکستان در قبال خشونت علیه زنان بارها مورد اعتراض و انتقاد بوده است. این کشور اخیرا اجازه نداد مختار مای، زنی که سه سال پیش مورد تجاوز جنسی (ظاهرا طبق دستور شورای روستا) قرار گرفت، در کنفرانسی در همین زمینه در آمریکا شرکت کند.
مختار مای با پافشاری بر مجازات متجاوزین خود به مظهر مبارزه برای احقاق حقوق زنان در یک جامعه سنتی تبدیل شده است.
چندی پیش هم رئیس جمهور پاکستان در واکنش به انتقادات بین المللی از وضعیت زنان در این کشور و این که خشونت علیه آنان در سطح بسیار گسترده ای صورت می گیرد، اظهاراتی مطرح کرد و از جمله گفته بود که برخی از زنان پاکستانی برای جلب نظر خارجیان و کسب ویزای پناهندگی مدعی می شوند که قربانی تجاوز جنسی بوده اند. این اظهارات خشم بسیاری از زنان پاکستان را به دنبال داشته است.
تجاوز جنسی به زنان زندانی در کابل
  
سازمان عفو بین الملل در مورد احتمال بدرفتاری با زندانیان در افغانستان هشدار داد
نمایندگان پارلمان افغانستان شماری از مسئولان زندان پلچرخی کابل را به تجاوز جنسی علیه زندانیان زن متهم کرده اند.
هیاتی از نمایندگان پارلمان که به تازگی از این زندان بازدید کرده می گوید چند تن از زنان در زندان پلچرخی باردار شده اند.
نمایندگان پارلمان می گویند آنها در مورد وضعیت زندانها در افغانستان نگرانند و بیم آن می رود که رفتارهای مشابهی در زندانهای ولایات نیز انجام شود.
هیات پارلمانی افغانستان می گوید در بررسی های خود دریافته که شماری از مسئولان زندان پلچرخی ابتدا به زندانیان داروهای بیهوش کننده می دهند و سپس به آنها تجاوز می کنند.
فوزیه کوفی از نمایندگان مجلس که این قربانیان را از نزدیک دیده می گوید تجاوز جنسی در مواردی با اعمال فشار و زور نیز توام بوده است.
خانم کوفی می گوید: “زنان زندانی می گویند زمانی که بیمار می شوند و تقاضای دارو می کنند از کلینیک، داروهای بیهوش کننده به آنها داده می شود و بعد مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند. در بعضی موارد هم آنها به زور به (اتاق) مسئولان زندان برده می شوند و در چند مورد زنان باردار شده اند. وی گفت : تجاوز جنسی در مواردی با اعمال فشار و زور نیز توام بوده است
خانم کوفی می گوید ترس از سنت های افغانی و همچنین ترس از مسئولان زندان، شماری از این زندانیان را به سکوت واداشته از این رو دشوار است که تعداد دقیق قربانیان بدرفتاری های جنسی را مشخص کرد.
او می گوید: “تعداد زنانی که در این مورد حرف زده اند بسیار کم است و متاسفانه همه جرات نمی کنند که در این مورد حرف بزنند، چون وقتی که ما (گروه حقیقت یاب) از زندان بیرون می شویم، هیچ وسیله دفاعی برای آنان وجود ندارد.”
این نگرانی یک روز پس از آن مطرح می شود که عفو بین الملل در مورد احتمال بدرفتاری با زندانیان در افغانستان هشدار داد.
پیش از این عفو بین الملل -یک گروه بین المللی دفاع از حقوق بشر- در مورد شکنجه در زندان های افغانستان ابراز نگرانی کرده بود، اما هیات پارلمانی افغانستان می گوید وضعیت در زندان های این کشور، بسیار بدتر از آن است که در گزارش عفو بین الملل آمده است.
 تجاوز جنسی در زمان جنگ ها  افزایش چشم گیری می یابد:
تجاوزهای وحشیانه‌ی جنسی و جمعی سربازان در فجایع ویتنام، بوسنی، سیرالئون و … تا سال ۱۹۹۵،  هنوز جزو تفریحات جنگی به‌حساب می‌آمد و هیچ‌ دادگاهی مسؤولیت رسیدگی به این اعمال مفرح را برعهده نمی‌‌گرفت.
اکنون نیز گرچه تمام دولت ها در سخن این عمل را محکوم می کنند ولی تمام ارتش های پیروز و یا اشغال گر مبادرت به تجاوز حتی بصورت دسته جمعی می نمایند.
زنان آواره در دافور سودان در معرض خطر تجاوز جنسی هستند
در یک گردهمایی مهم سازمان ملل متحد گفته شده است که میزان تجاوز و خشونت های جنسی در زمان جنگ افزایش یافته است.
صندوق جمعیت سازمان ملل،خواستار صدور یک اعلامیه و افزایش پشتوانه مالی برای مبارزه با این روند شده است.
صندوق جمعیت سازمان ملل می گوید در حالی که خشونت های جنسی در زمان جنگ موضوعی تازه نیست، شواهدی وجود دارد که این اقدام عمومیت بیشتری یافته است.
افزایش در روند جنگ های داخلی و درگیری های نظامی منطقه ای به این معناست که غیرنظامیان بیش از هر زمان دیگر هدف خشونت قرار می گیرند.
زنان و کودکان آسیب پذیرند، نه فقط در جریان حملات مسلحانه، بلکه همچنین در اردوگاه های آورگان، هنگام توزیع مواد و تجهیزات امدادی و حتی پس از آن که جنگ رسما پایان یافته است.
مدیر اجرائی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد می گوید: “همه می دانند که خشونت جنسی به ویژه در زمان جنگ کار خطایی است اما برای ممانعت از آن یا حمایت از زنانی که قربانی این جنایت شده اند، تلاش بسیار کمی می شود.”
سازمان ملل متحد در گزارشی گفت که در جنگ های بوسنی، کنگو، تیمور شرقی و هائیتی به طور سیستماتیک از تجاوز جنسی به عنوان یک سلاح جنگی استفاده شده است و این وضعیت همچنان در دارفور سودان ادامه دارد.
بنابر آمار رسمی در رواندا، در قاره آفریقا، ۶۰ هزار زن در جنگ سال ۱۹۹۴ مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند که دو سوم از آنها به بیماری ایدز مبتلا شده اند.
آمار تجاوز جنسی در زمان جنگ بوسنی هرزگوین به ۴۰ هزار نفر می رسد.
گفته می شود حمایت های مالی برای توسعه در برخی کشورها با خشونت جنسی توام بوده است.
دفتر مرکزی آمار فلسطینیان می گوید پس از توقف کمک های مالی اتحادیه اروپا و آمریکا به فلسطینیان ، موارد استفاده از خشونت جنسی علیه زنان در نوار غزه و کرانه باختری به طور چشمگیری افزایش یافته است.
دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه ای گفته است که این موضوع توسط یک نهاد بین المللی به طور جدی پیگیری خواهد شد و از کشورهای اهداکننده کمک های مالی مصرانه خواست تا “پشتیبانی لازم” را برای مقابله با این مشکل در اختیار این سازمان قرار دهند.
نظامیان امریکایی و عراقی و تجاوز جنسی به زنان بی پناه
    
ارتش امریکا و پلیس عراق متهم به نقض حقوق بشر و سوءرفتار با مردم محلی هستند.
چهار سرباز عراقی به اتهام تجاوز جنسی به یک زن دستگیر شده اند. این در حالی است که دولت عراق از دستگیری سربازان امریکایی که به زنان عراقی تجاوز می کنند ناتوان است
ژنرال نجم عبدالله الجبوری، فرماندار “تلعفر”، در شمال عراق، در ۲۲ فوریه سال گذشته  گفت دستگیر شدگان اعتراف کرده اند که مرتکب این جرم شده اند.
این دومین باری است که نیروهای امنیتی دولت عراق به تجاوز جنسی به یک زن متهم می شوند.
در همین حال، ارتش آمریکا مستقر در عراق می گوید سربازان این کشور که متهم به تجاوز جنسی باشند را پس از انتقال به امریکا طبق مقررات ارتش محاکمه خواهد کرد . این در حالی است که در مورد سربازان مضنون به شکنجه و تجاوز جنسی پس از بازگشت از عراق تا کنون اقدامی صورت نگرفته است.
همچنین زنی بیست ساله، در مصاحبه با  شبکه قطری الجزیره گفت که پس از بازداشت توسط سه افسر پلیس در پاسگاه پلیس مورد تجاوز قرار گرفته است.
اما بیانیه کوتاه دولت عراق می گوید: “معاینات پزشکی نشان داده که این زن مورد تجاوز جنسی قرار نگرفته است. نخست وزیر عراق دستور داده است که این سه مرد محترم که متهم به تجاوز شده بودند آزاد و به آنها پاداش داده شود.”
تجاوز جنسی به یک پنجم زنان اسرائیلی
یک مرکز پژوهش‌ها‌ی اجتماعی در اسرائیل اعلام کرد در این کشور  از  هر پنج زن یک نفر مورد تجاوز و از هر سه زن یک نفر به شکل‌ها‌ی مختلف مورد  آزار جنسی قرار می‌گیرند.
بر اساس این پژوهش۷/۲۰ درصد از زنان اسراییلی مقیم سرزمین اشغالی سال  ۱۹۴۸ مورد تجاوز جنسی قرار گرفته و۳/۳۳ درصد آنان نیز به شکل‌ها‌ی مختلف مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.
افیگیل مور  استاد آکادمی «تل حای» در اسراییل، با انجام پژوهشی با عنوان خشونت جنسی نسبت به زنان اسراییلی و مطالعه در خصوص۲۰۰ تن از زنان یهودی بین سنین ۱۵ تا۵۰ سال، به این نتیجه رسیده است که ۷۵ درصداز  آنان ازسوی دوستان و آشنایان و یا بستگان خود مورد تجاوز قرار گرفته و ۲۵  درصد نیز قربانی تجاوزهای جنسی از سوی افراد نا آشنا بوده اند. 
افیگیل مور تاکید کرده است که آمار تجاوز جنسی و حمله جنسی به زنان در  اسراییل تقریبا مانند کشورهای غربی است چنانکه در کانادا این آمار۳/۳۸ درصد و در آمریکا ۳۶ درصد است.
این پژوهشگر اسراییلی افزود: ۲/۶۱ درصد از زنان دراسراییل بر خلاف میلشان مورد تعرض جنسی قرارمی گیرند.
اتهام تجاوز جنسی علیه موشه کاتساو رییس جمهوری سابق اسرائیل 
  
رییس جمهوری سابق اسرائیل نیز به تجاوز جنسی متهم شده بود 
او با پذیرش چند اتهام سبکتر توانسته است موافقت دادستان کل این کشور برای نادیده گرفتن اتهام تجاوز به عنف را جلب کند.
دادستان کل اسرائیل، اعلام داشت که موشه کاتساو، رییس جمهوری اسرائیل، اعتراف نامه ای در مورد ارتکاب مزاحمت جنسی، عمل خلاف عفت و ایجاد مزاحمت برای یکی از شهود را امضا کرده است.
قبول اتهام های کوچکتر مانع از به جریان افتادن پرونده پیچیده اتهام تجاوز جنسی و ضرورت برگزاری محاکمه ای احتمالا بسیار طولانی خواهد شد.
آقای کاتساو در صورت محکومیت در ارتباط با اتهام تجاوز جنسی ممکن بود به مجازات زندان تا شانزده سال محکوم شود اما مجازات پیش بینی شده برای اتهامات مورد قبول او جریمه نقدی سنگین است.
 
دادستان کل اسرائیل: برخی اتهامات موشه کاتساو مشمول مرور زمان شده است
دادستان کل  گفته بود که در هر حال برخی از اتهامات سنگین تر علیه موشه کاتساو مشمول مرور زمان شده بود و از نظر قوانین اسرائیل، قابل تعقیب نبوده است.
بعد نخستین اتهام سوء رفتار جنسی علیه موشه کاتساو چهار تن از همکاران زن او در دفتر ریاست جمهوری و وزارت جهانگردی نیز اتهامات مشابهی را مطرح کردند.
موشه کاتساو قبل از انتخاب به سمت ریاست جمهوری در کابینه اسرائیل سمت وزیر جهانگردی را برعهده داشت.
وی به اتهام تجاوز به عنف و سوء رفتار جنسی تحت تعقیب قرار گرفت.
وضعیت تجاوز جنسی در ایران:
استان قم با میانگین بیش از ۱۷۴ مورد جرائم جنسى در هر صد هزار نفر جمعیت، بالاترین میانگین جرائم جنسى را در ایران دارد.
براساس آمار هاى موجود استان قم هر ساله شاهد وقوع بیش از یک هزار و ۵۵۶ مورد جرم جنسى است. همچنین استان لرستان، پایین ترین آمار تجاوز هاى جنسى در سراسر کشور را دارد، به میزان هر صدهزار نفر جمعیت تنها ۱۳ مورد.
آمار هاى ارائه شده تنها شامل موارد گزارش شده به دادگاه ها و نیرو هاى انتظامى است. و ارقام واقعى بدون شک فراتر از گزارش هاى ارائه شده وزارت کشور است.
ترس از بى آبرویى و خانوادگى بودن برخى از جرائم را مهم ترین موانع ارائه گزارش به مراجع مسئول از سوى قربانیان عنوان است.
به طور میانگین در تهران هر سال یک هزار و ۶۵۰ جرم جنسى رخ مى دهد. نزدیکى آمار جرائم جنسى در استان تهران و قم در حالى است که جمعیت تهران حدود ۱۰ برابر جمعیت استان قم است. افزایش امکانات تفریحى- رفاهى در سطح شهر تهران در سال هاى اخیر یکى از مهم ترین علت هاى کاهش وقوع جرم جنسى عنوان مى شود.
استان خراسان و مازندران به طور مشترک و با توجه به جمعیت آنها جایگاه سوم را آمار جرم جنسی دارند.
در هر صد هزار نفر جمعیت این دو استان بطور متوسط ۱۳۰ مورد جرم جنسى رخ مى دهد که این درصد در زبان ارقام به ترتیب ۶ هزار ۸۰۰ مورد براى خراسان و بیش از دو هزار و ۷۰۰ مورد براى استان مازندران است.
استان هاى گیلان، مرکزى، همدان، یزد، چهارمحال و بختیارى، فارس و زنجان نیز به ترتیب با وقوع بیش ۹۳ ، ۸۳ ، ۸۶ ، ۷۶ ، ۷۲ ، ۷۷ و ۷۱ مورد جرم جنسى در هر صد هزار نفر جمعیت بیشترین آمار ها را داشته اند. براساس تحقیقات پایگاه داده هاى اجتماعى وزارت کشور میانگین رخداد جرم جنسى در خلال سال هاى ۷۵ تا ۸۱ در سراسر کشور ۴۲/۸۱ در هر صد هزار نفر جمعیت کشور است. با توجه به این اطلاعات، بطور میانگین هر ساله در کشور بیش از ۷۲ هزار مورد جرم جنسى رخ مى دهد
وضعیت تجاوز جنسی در استان خراسان:
دکتر محمدرضا نورس مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگاران گفته بود‏:‏ در زمینه معاینات سرپایی اکثرآمارهای این سازمان طی ‏۹‏ ماه گذشته امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است‏.‏
وی افزود‏:‏ این آمار در زمینه تجاوز جنسی در زنان ‏۴۷‏ درصد و در مردان بیش از ‏۱۰۰‏ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته که این امر می تواند زنگ خطری برای استان باشد‏.‏
وی عنوان داشت:‏ آمار موجود در پزشکی قانونی در مورد تجاوز جنسی از میزان واقعی آن کمتر است زیرا در بسیاری از موارد خانواده ها و افراد قربانی این مساله تمایلی برای مراجعه به پزشکی قانونی ندارند‏.‏
مدیرکل اداره پزشکی قانونی خراسان جنوبی توضیح آماری بیشتری در این خصوص ارایه نکرد‏.‏


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار حوادث، ،
آخرين مطالب