سوسك ترس ندارد
انجمن تفریحی و تخصصی هیمورا هیچ شعبه دیگری ندارد!!!
تاريخ : سه شنبه 2 اسفند 1390
نويسنده : وحید اسکای

سوسك ترس ندارد


دیدن سوسک و جیغ کشیدن و فرار کردن یا پرتاب دمپایی به سمت سوسکی که در فاصله دو متری درحال دویدن است, صحنه های آشنایی در بسیاری از خانه هاست.

 

بعضی از ما از حشره کوچکی, از سوسک گرفته تا شاپرک های بی آزار, می ترسیم اما چرا؟ گاهی فکر می کنم اگر این موجودات ریز تا این حد ما را می ترسانند, خود انها با دیدن قد و هیکل ما باید زهره ترک شوند! اما چرا چنین ترس هایی در ما شکل می گیرندو چگونه می توانیم از شر آنها خلاص شویم؟

چرا می ترسیم؟

بعضی از روانشناسان معتقدند که اکثر ترس های انسان به علت تجربه هایی است که فرد در ۳ سال اول زندگی اش دارد. از دیگر علت های ترس می توان به محیط پیرامون, والدین, تجربه های ناخوشایند و روش های تربیتی فرد اشاره کرد. اگر والدین یا اطرافیان, برای جلوگیری از بهانه گیری کودک یا بازداشتن وی از انجام کاری او را از عواملی مثل حیوانات یا موجودات خیالی همچون لولو و هیولا بترسانند, ممکن است در همان دوران کودکی یا بزرگسالی دچار ترس شود.

ترس از حشرات

بعضی از افراد از حشرات می ترسند و این شاید به خاطر ظاهر زشت و تصوری که از آلوده و در اصطلاح چندش آور بودن آنها دارند, باشد. روان شناسان معتقدند این نوع ترس معمولا اکتسابی است. هنگامی که والدین یا اطرافیان کودکی از حیوان یا حشره ای می ترسند, این ترس را به کودک خود هم منتقل می کنند و این اتفاق براساس فرایند یادگیری در کودک شکل می گیرد. این ترس در کودک باقی می ماند و در بزرگسالی همراه او خواهد بود. این درحالی است که ما خواسته یا ناخواسته با عوامل طبیعی, جانداران و موجوداتی که در طبیعت و محیط اطراف ما زندگی می کنند, مواجهیم و باید بتوانیم با آنها سازگاری پیدا کنیم. ترسیدن از آنها سبب می شود نتوانیم به سازگاری با آنها برسیم و قطعا با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

راهکارهای کاهش ترس از حشرات

برای از بین بردن ترس تنها صحبت کردن و آوردن دلیل, کافی نیست بلکه باید مداخله رفتاری صورت گیرد. برای از بین بردن ترس بهتر است علل و عوامل اصلی ترس را بیابیم و آنها را برطرف کنیم.

اقداماتی که اطرافیان باید انجام دهند:

۱٫باید خیلی آرام با او برخورد کنند و ترس را مرحله به مرحله از بین ببرند.

۲٫صبور باشند و خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند, ترس, رفتاری است که در فرد شکل گرفته و برای از بین بردن هر رفتاری زمان لازم است.

۳٫شخص را به خاطر ترس اش مسخره, سرزنش یا تهدید نکنند. جملاتی مانند "خجالت بکش" را در مواجه با ترس او به کار نبرند و در حضورش از افراد ترسو انتقاد نکنند.

۴٫نباید فردی را که می ترسد یک باره با عامل ترس روبه رو کنند چون در اینصورت نه تنها ترس از بین نمی رود, بلکه شدید نیز می شود و عوارض دیگری را نیز به وجود می آورد. به خصوص در کودکان می تواند منجر به ایجاد شب ادراری, لکنت زبان و بدبینی نسبت به همه اطرافیان شود.

اقداماتی که خود فرد باید انجام دهد:

۱٫افکار خود را منسجم کند و بیندیشد که این حشره نمی تواند آسیبی به او برساند.

۲٫باید خودش را باور کند و بپذیرد که حاکم و مسلط بر دنیای اطراف است. این باور به او کمک می کند تا از حشرات کمتر بترسد.

۳٫باید با آن حشره روبه رو شود و اگر در مکانی با آن مواجه شد از آن فرار نکند.

۴٫در مرحله بعد باید سعی کند به حشره نزدیک شود تا ترس و اضطراب ناشی از مواجهه با آن از بین برود. سپس با آن مقابله کند و در صورت لزوم آن را بکشد.

کودک و ریختن ترس از حشرات

نکات زیر به از بین بردن ترس کودکان از حشرات کمک می کند:

۱٫درباره زندگی حشرات آموزش هایی به کودک بدهیم.

۲٫از آنها به عنوان شخصیت های موجود در قصه ها و شعرهای کودکانه استفاده کنیم.

۳٫نقاشی حشرات را برای کودکان بکشیم. همچنین کشیدن شکل آنها را به کودکان آموزش دهیم و از آنها بخواهیم شکل حشرات را نقاشی کنند.

۴٫عکس حشرات و عکس برگردان آنها را به کودکان نشان دهیم.

۵٫اسباب بازی هایی به شکل حشرات را برای آنها بخریم, کودک را به بازی کردن با این عروسک ها تشویق و در قالب بازی او را با آنها آشنا کنیم.

۶٫ این درک را که حشرات نمی توانند به کودک آسیبی بزنند و او از حشرات قوی تر است در کودک به وجود بیاوریم.

۷٫اگر ترس کودک از حشرات شدید است, باید ترس و واهمه او را درک کنیم و به حس اش احترام بگذاریم, حتی اگر از نظر ما غیرمنطقی و بی پایه و اساس است. برای کودک توضیح دهیم که ترس, امری طبیعی است. از ترس های خودمان با او صحبت کنیم و به او بگوییم حتی خود ما نیز ترس هایی داریم که آزارمان می دهند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بیشتر بدانید، ،
آخرين مطالب