4 نکته طلايي براي مهار استرس در رانندگي
انجمن تفریحی و تخصصی هیمورا هیچ شعبه دیگری ندارد!!!
تاريخ : دو شنبه 24 بهمن 1390
نويسنده : وحید اسکای

4 نکته طلايي براي مهار استرس در رانندگي

اگر شما هم جزو آن دسته از خانم‌هايي هستيد كه پشت فرمان دچار استرس مي‌شوند، به خاطر سلامت خود وديگران بايد درمان شويد. اولين توصيه هم اين است كه اين توصيه ها را بخوانيد

آرامش و تمركز، 2 فاكتور اصلي و اساسي  هنگام رانندگي هستند تا شخص راننده بتواند در لحظه،تصميم‌هاي درست بگيرد و واكنش‌هاي صحيح داشته باشد.

بدون‌شك دراتومبيل، استرس سريع‌تر از هر مكان ديگري بالا مي‌رود، به‌طوري‌كه مي‌توان گفت به راننده هجوم مي‌آورد و تاثيرات منفي برجاي مي‌گذارد.

بر اساس تحقيق‌هايي كه شركت نيسان در اروپا انجام داده است، يك‌دوم خانم‌ها هنگام رانندگي درسطح شهر، اضطراب دارند. (حالا شما فرض بفرماييد در كشور ما به چه صورت است! كاش شركت‌هاي سازنده  ايراني هم، چنين تحقيق‌هايي‌ را انجام مي‌دادند!)  اين اضطراب دلايل متعدد و متفاوتي دارد كه مي‌توان به چند مورد آن اشاره كرد: راهبندان‌هاي طولاني، بچه يا بچه‌هاي شلوغي كه  درصندلي پشت نشسته‌اند،  بي‌مبالاتي رانندگان به اصطلاح زرنگ و رعايت‌نكردن حق تقدم و فاصله  مجاز و ديگر موارد قانوني از جانب آنها، پيدا نشدن جاي پارك و ...

 همه ما مي‌دانيم تمام اين موارد وجود دارند و تغيير و اصلاح آنها، مدت‌ها طول خواهد كشيد؛ بنابراين ما به شما توصيه مي‌كنيم باتغييراتي جزئي و ساده درخود، از حمله استرس و نگراني‌جلوگيري كنيد. براي اين‌كه بتوانيد در آرامش و تمركز برانيد و عادات و واكنش‌هاي بهتر و آرام‌تري كسب كنيد، اين تمرينات كوچك و عملي را  انجام دهيد. پشيمان نخواهيد شد؛ مطمئنا تاثيرگذار خواهند بود.

وقتي يك فرد استرسي و جوشي همراه‌تان است، استرس خود را مديريت كنيد!

آيا مي‌دانستيد 32 درصد خانم‌هاي فرانسوي هنگام رانندگي، وقتي همسر يا نامزدشان در كنارشان نشسته است استرس مي‌گيرند؟ همچنين 20  درصد از آنهايي كه پدر يا مادرشان همراه‌شان هستند،35 درصد   از خانم‌هايي كه بچه دراتومبيل خود دارند و 3  درصد از آناني كه دوستانشان همراهشان هستند، دچار اضطراب مي‌شوند (به يقين اين آمارها در كشور ما بالاتر است!) هميشه براي يك راننده، حضور همراهي كه دندان‌هايش را روي هم مي‌كشد، آويزان در و پنجره مي‌شود يا بي‌وقفه فرمان مي‌دهد و تعبير و تفسير مي كند، غيرقابل تحمل است. حتي اگر آن راننده استرسي هم نباشد، درچنين شرايطي استرس مي‌گيرد.  به همين دليل، قرار دادن شرط و شروطي براي همراه، به منظور جلوگيري از اين قبيل ناراحتي‌ها ضروري است. او را متقاعد كنيد راننده شما هستيد، پس سعي نكند جاي شما تصميم بگيرد و به شما اجازه دهد طبق عقل و درايت خود برانيد. اگر اين روش مؤثر واقع نشد، يك تمرين ذهني انجام دهيد؛ تصور كنيد بين شما و همراه‌تان، يك شيشه وجود دارد.

از استرس خود در ترافيك بكاهيد

طبق مطالعه شركت نيسان  روي خانم‌هاي اروپايي، 48  درصد از آنها از گيرافتادن در راه‌بندان هراس دارند. همچنين يك‌دوم آنان، وقتي حتي درسطح شهر هم رانندگي مي‌كنند، مضطرب هستند. شكي در استرس‌زا بودن ترافيك وجود ندارد، چون همه از اين‌كه دير برسند، مي‌ترسند. اين مدت زماني كه بي‌حاصل در ترافيك تلف مي‌شود، موجب مي‌شود  فرد، احساس بيهودگي و خسران كند. براي چاره اين نوع استرس، تصور كنيد در يك حباب، به دور از آشفتگي و درهم برهمي محيط اطراف هستيد. سپس از اين وقت آزاد، براي تمرين Do in  (تكنيك آرامش ژاپني)  يا يوگاي چشمي بهره ببريد.

تمرين Doin:

دست‌ها را روي بيني قرار داده و روي پوست خود، به طرفين صورت بكشيد. وقتي به موها رسيديد، انگشت‌ها را از هم باز كرده و مانند «شانه» به  داخل مو‌ها ببريد، تا دست‌ها در پشت گردن به يكديگر برسند. آن وقت پشت گردن خود را براي چند دقيقه ماساژ دهيد.

شست‌هايتان را جلوي گوش‌ها بگذاريد و انگشتان سبابه را روي چشم‌ها قرار دهيد. سپس با انگشتان سبابه روي ابروهاي خود بكشيد به گونه‌اي كه انگار داريد صاف‌شان مي‌كنيد: از مركز به سمت شقيقه‌ها بكشيد.

با شست‌ها و انگشتان سبابه، دورتادور لاله گوش را به سمت داخل جمع كنيد. وقتي به برجستگي پايين گوش رسيديد، به آرامي آن را به سمت پايين بكشيد.

تمرين يوگاي چشمي:

با چشمان باز و غير متمركز روي نقطه‌اي خاص، بدون آن‌كه سر خود را تكان دهيد، به آرامي 5 بار، علامت بي‌نهايت (?) را با چشمان خود بكشيد يا اسم خود را بنويسيد.

آيا چشم‌هايتان خسته‌اند؟ براي يك دقيقه كف دست خود را به حالت صدف روي چشم‌ها قرار دهيد. انگشت‌ها را به هم بچسبانيد تا نور از لابه‌لاي آنها رد نشود. تاريكي و گرما به چشم‌ها استراحت و آرامش مي‌بخشند.

مزاحم‌ها را ناديده بگيريد!

حواستان به خودتان باشد. به آرامي و با شكم نفس بكشيد. اين نوع تنفس، مانع خشم مي‌شود و شخصيت انساني خود را حفظ كنيد.  گوش دادن به موسيقي هم، مي‌تواند سودمند باشد؛ صداي موسيقي، مانع از نظر دادن و ارسال موج منفي مردم مي‌شود. ترانه يا موسيقي را انتخاب كنيد كه موجب آرامش شما مي‌شود.

هنگام پارك كردن اتومبيل، اعتماد به نفس داشته باشيد!

راساس مطالعات شركت نيسان، 57  درصد خانم‌ها، براي پيدا كردن جاي پارك، آشفته و مضطرب‌اند. همچنين 40  درصد از آنها، از اين‌كه نتوانند در يك جاي تنگ، سريع و درست پارك كنند مي‌ترسند. خانم‌هاي راننده، اغلب از اين‌كه خيلي سريع موفق به پارك دوبل نشوند وراننده‌هاي پشت سري را معطل كنند واهمه دارند. البته اين ترس منطقي است، چون بسياري از مردم بي‌حوصله و عجول هستند (به‌خصوص هنگام رانندگي) و با بي‌انصافي، بوق ممتد مي‌زنند و تا حد تمسخر يا فحاشي پيش مي روند؛ اين ديگر مربوط مي‌شود به توهين و زير سؤال بردن شخصيت يك انسان، نه ايرادگرفتن از رانندگي او! خب، طبيعي است  در اين شرايط، فرد مضطرب، عصبي و جريحه‌دار شود. اما چون در شأن شما نيست پاسخ چنين افرادي را بدهيد، سعي كنيد به‌گونه‌اي ديگر عمل كنيد: اعتماد به نفس داشته باشيد. در اين صورت، مطمئنا خوب پارك مي‌كنيد.

از خودتان بپرسيد: « آيا من توانسته‌ام گواهينامه بگيرم؟» اگر الان شما مجاز به رانندگي هستيد، دقيقا به همين خاطر است؛ بنابراين حتما بلديد و مي‌توانيد اتومبيل را پارك كنيد، حتي پارك دوبل! داشتن اعتماد به نفس، شانس موفقيت در درست پارك كردن را بالا مي‌برد.  قبل از حركت، اتومبيل خود را در جاي دلخواه‌تان تصور كنيد.  حالا فقط بايد راه بيفتيد و به سمت مقصد حركت كنيد!


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: بخش اختصاصی بانوان، ،
آخرين مطالب